HYVÄ JA HUONO STRESSI

Arjen suurimpia kuormittajia ovat kehoon ja mieleen kohdistuvat erilaiset stressitekijät.  Jokainen meistä varmaan tietää kuinka kuormittavat työasiat, kiire, ihmissuhteiden ongelmat tai muut arjen haasteet voivat johtaa levon tai unen puutteeseen, palautumisen heikkenemiseen, kehon tukkoiseen oloon sekä yleisen jaksamistilan ja jopa immuniteetin alenemiseen.

Parhaimmillaan stressi voi olla positiivinen voimavara, jonka avulla jaksaa suoriutua haasteista ja kehittää omaa fyysistä ja henkistä osaamista. Kuitenkin myös positiivinen stressi kuormittaa kehoa.

KEHO SOPEUTUU

Keho sopeutuu kiireeseen, kuormaan ja stressiin. Sopeutumisen seurauksena hermosto ei huomaa kudoksiin kertyvää rasitusta, kipua ja jännitystä. Saatat todeta olevasi usein väsynyt, flunssainen tai että keho ei “käynnisty” vaikka mitä tekisi. Kyseessä voi olla liiallinen kuormitus ja palautumisen puute.

Aktiivisen elämän rinnalle keho tarvitsee palautumista, jotta esimerkiksi lihakset, ruuansulatus, aineenvaihdunta ja immuunijärjestelmä toimivat hyvin.

PALAUDU PITÄMÄLLÄ HUOLI ITSESTÄSI

Hyvä uni, sopiva liikunta ja hyvä monipuolinen ruokavalio auttaa kehoa palautumaan stressistä. Niiden lisäksi palautumisrutiineihin voi lisätä kosketuksen.

Hieronta ja erityisesti kevyt rentouttava hieronta on turvallinen tapa auttaa kehoa siirtymään ns. ”kaasupohjassa” eli aktiivisen hermoston tilasta palauttavaan parasympaattisen hermoston tilaan. Tällöin ruuansulatus paranee, nestekierto lähtee käyntiin, hapekas ja ravinteita sisältävä veri virtaa kudoksiin ja palautuminen alkaa.

Kun hieronta tai kosketus tuntuu hyvältä, lisääntyy myös mielihyvähormonien; oksitosiinin ja endorfiinin eritys. Rento ja hyvinvoiva keho auttaa mieltä jaksamaan paremmin haasteiden parissa.

Hello Me tiimin Jaana, Emmi ja Päivi ovat erikoistuneet rentouttavien hierontojen tekemiseen. Kun kaipaat tukea arjen kuorman helpottamiseen tule moikkaamaan meitä.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment